OLANO: Abu Dhabi

OLANO: How to Write in the Future with Noura Noman
in the framework of "Durub al Tawaya" Abu Dhabi 2013

“Our Lines are Now Open” is a series of public interventions initiated by 98weeks in collaboration with Lawrence Abu Hamdan and Nora Razian that aim to look at reading and writing in their different forms, and to explore the poetics and politics of language.

“Our Lines Are Now Open” in Abu Dhabi will initiate series of investigations with a writing workshop and panel discussion on science fiction lead by the acclaimed writer Noura Al Noman. The workshop will investigate the forms of knowledge of the present that are produced through the act of collective writing and reading on the future. Through this exercise we will explore the projection of desires of the future. In addition, the workshop and discussion will question the role that language plays in producing and inhibiting imagination and the role of fiction in shaping our future visions.

At the end of the workshop, audiences are invited to move through time and space on a specially commissioned boat for a public reading of the works produced during the workshop, and a reading of part of Noura Al Noman’s novel Ajwan. These will also be broadcast live broadcasted on OLANO’s online radio.

Noura Al Noman is the recent recipient of the Sharjah International Book Fair, the Etisalat Prize for Arabic Children's Literature.







خطوطنا الآن مفتوحة
‪"خطوطنا الآن مفتوحة‪" هي سلسة مداخلات تتناول القراءة والكتابة بدأتها مجموعة ٩٨ أسبوع بالتعاون مع لورنس أبوحمدان ونورا رزيان يهدف لاستكشاف شاعريات وسياسات الكتابة والقراءة. تم إنطلاق هذا المشروع في بيروت اثناء منتدي أشغال داخلية ٦.
"خطوطنا الآن مفتوحة" في أبوظبي يبدأ بورشة عمل وحلقة نقاش عن الخيال العلمي والمستقبل المتخيل في الأدب العربي مع الكاتبة نورة النومان. .
تستكشف ورشة العمل أشكال المعرفة المختلفة للحاضر التي يتم إنتاجها من خلال الكتابة والقراءة الجماعية عن المستقبل. يناقش المشاركون انعكاس الرغبات المستقبلية من خلال الكتابة مع طرح تساؤلات عن أهمية الدور الذي تلعبه اللغة في انتاج واحتواء الخيال ودور الاشكال الروائية في تشكيل رؤيتنا ورغباتنا للمستقبل.
الجمهور مدعو للسفر بين الزمان والمكان فوق متن قارب يوم الخميس ٢١ نوفمبر ما بين الساعة الخامسة وحتي السابعة مساءً للاستماع والنقاش حول نتاج ورشة العمل وكذلك لقراءة لجزء من رواية نورة النومان "أجوان". تبدأ جولة بالقارب في تمام الساعة الخامسة والنصف. 


With a Bachelor in English Literature (1986) and a Masters in Translation Studies (2004), Noura Al Noman had studied language for many years; but she never expected to become a writer, let alone an author of books for Arab children. In 2010, she published 2 picture books for toddlers. “Cotton the Kitten” and “Kiwi the Hedgehog” were published by Kalimat in Arabic, and aimed to contrast how children deal with pets and wild animals. Noting the huge deficit in books for young Arabs (aged 15+), she wrote her first novel, “Ajwan”, one of a handful of science fiction novels in the Arab world. Noura believes that Arab youth are hungry for fiction which can excite them enough to read in Arabic. Although she has a full English translation of her first novel, she has delayed publishing it to give a chance for the Arabic to take a foothold. She is currently working on Book 2 of Ajwan.

عشقت نورة أحمد النومان اللغات فتخصصت في أدب اللغة الإنجليزية وحازت على بكالوريوس من جامعة الإمارات في 1986، وماجستير الترجمة من الجامعة الأمريكية في الشارقة في 2004. ومع ذلك لم تتخيل أن تتحول إلى الكتابة الأدبية في يوم ما، وتعتبر أنها كتبت للأطفال بمحض الصدفة فقط. في 2010، أصدرت لها دار كلمات كتابين مصورين للأطفال "القطة قطنة" و "القنفذ كيوي". وفي خلال بحثها عن روايات عربية لبناتها اليافعات اكتشفت العجز الكبير في هذا النمط الأدبي، وخاصة الخيال العلمي، وبدأت في كتابة روايتها الأولى "أجوان". أصدرت دار نهضة مصر رواية "أجوان" في 2012. ورغم أن النومان قد انتهت من ترجمتها باللغة الإنجليزية إلا انها مترددة في نشرها خوفا من أن يفضل اليافعين قراءة النسخة الانجليزية. تعكف حاليا على كتابة الجزء الثاني من سلسلة "أجوان".--